VI. A közigazgatás szervezési problémai
VI. A közigazgatás szervezési problémai
A közigazgatást gyakran levazoljak mint egy imobilis rendszert, a termeszete és kepessegei szerint, amelyik nem kepes fejlodesre. Ket meghatarozast tudunk bemutatni:
pozitiv elmélet, amely egy racionalis és institucionalis közigazgatási rendszer kepessegein alapszik. M. Weber[1] szerint a burokracia egy hatalamas fejlodest jelentett az embercsoportokszervezési tehnikaiban. Az ido folyaman, miutan a szervezés rokoni alapon kezd elavultta valni egy uj vezetési elmélet jelenik meg, amelyik racionalis, és institucionalis, a hierarhikus piramis legfelsobb szintjetol kezdodik és az utolso szintig megy el.
A burokracia volt annak a folyamatnak amely eltorolte a feudalis rendszert a vegso csapasa. Mindeki lehetett koztiszviselo aki kompetens, egy tiszta hierarhikus rendszer valtja fel azt a rokoni kapcsolatokon letezo hierarhikus rendszert amely tipikus feudalis volt. Ebbol a szempontbol a burokracia egy idealis , formalis és racionalis rendszernek tunik. Mondhatjuk hogy a weberi tipusu burokracia egy feltetel egy olyan tarsadalom fele amelyik demokratikus tulajdonsagokat tartalmaz, és a szemelyi szabadsagok nem korlatozottak.
Az ido folyaman a burokratikus rendszer pozitiv elemei nem tuntek fel, mivel hogy egy eros kritikanak volt alavetve e rendszer. A rendszer negativ tulajdonsagai (elemei) viszont mind jobban és jobban lettek kiemelve. Emlitest erdemel az a teny hogy ezek ugyanazok az elemek amelyek egy burokratikus rendszert hatekonya teszik, vagyis:
tehnokracia
a szabalyok betartasa
pontossag
a munka feladatok pontos elosztasa
bizonyos helyzetekben a rendszert nem hatekonya mutatjak be. Altalaban a burokracia probalja megoldani a problemakat ugy hogy kategorizalja. Ha ez megtortent, azt jelenti hogy leteznek mar szabalyok amelyek mutatjak hogyan is kellene megoldani.
A legtobb kritika ezt az impersonalis tipusu problema megoldast hangsulyozza.
A kerdes ami felmerul hogy miert fejlodne egy ilyen tipusu birokratikus rendszer, a valasz hogy leteznek külső befolyasok. Ezek a kovetkezoek:
az allampolgarok igenyeinek novekedese a rendszerrel szemben;
az uj tipusu koztisztviselok megjelenese, akik inkabb a vegeredmenyre koncentralnak és nem a procedurakra.
a tehnologiai fejlodes
külső tenyezok befolyasa
Az egesz modern közigazgatási elmélet olyan uj tipusu fogalamkon alapszik mint: “kormanyzat ujalakitasa” és “ az uj közigazgatás “.
Beszelhetunk, ebbol a szempontbol egy uj model letezeserol:
a. olyan etikai szempont letezese, amely megengedi a manager (vezető) szabadsagat a dontesek és coordonalas szempontjabol (meg atnezuk)
b. praktikai dontesek gyakorlatba helyezese, elore megszabott kriteriumok alapjan;
c. nagyobb figyelem az eredmenyek ellenorzeseben;
d. a konkurencia novekedese a meghatarozot idotartalmu szerzodeseknel;
e. a magan szektor tipikus konyvelesi stilusa, amit a közigazgatás atformalt sajat szamara;
f. az eroforrasok hasznalataban tobb kontrol és szabalyozottsag letezese (meg atnezni)
Ez a közigazgatási model egy uj tipusu szervezeti kultura alapveto resze, amelyik az eredmenyessegre epul és a kovetkezoken alapszik:
az eredmenyekre alapszik: rentabilis, hatekonysag és szolgaltatasok szempontjabol;
az erosen centralizalt tipusu szervezeti strukturak atalakitasa egy decentralizalt tipusuval;
a kozszolgalatok atalakitasa foleg a koltsegek szempontjabol;
hatekonysagi celok és konkurens mediumok alakitasa a kozszolgalaton belül és a kozszolgalati szervek kozott;
az allam strategiai teljesitmenyek javitasa, centralis szinten; és az allam tevékenységeinek javitasa, hogy tudjon alkalmaszkodni hatekopnyan és keves koltsevetessel a különböző erdekek és külső valtozasoknak.
Ezek a principiumok (fogalmak) egy olyan vilag szervezetet probalnak leirni amelyikben az internacionalis termeles és tokek szabadon vandorolnak az orszagok kozott. Itt ket eset lehetseges:
a nacionalis kormanyok probalnak alkalmazkodni a nemzetkozi principiumokhoz;
a nacionalis kormanyok probalnak atvenni a nemzetkozi principiumokbol azokat amelyek szerintuk a legjobbak.
Viszont tudnunk kell hogy nem letezik egy model, vagy a legjobb model. A reform nagysaga nem mindenhol ugyanaz, plus hogy letezik egy nagy mennyisegu variabilis, kezdve a politikai és burokrata szempontoktol, egeszen a nemzetkozi hatasokig.
A fejlodott demokraciakban azok az irodak amelyekben a legtobb reform politikat fojtatjak a kovetkezok:
management és penzugyi reformok;
descentralizacio;
deconcentralas és delegalas (delegare).
Ha az orszagok kozotti különbségeket nezzuk, lathatjuk hogy nem letezik egyseges velemeny hogy a közigazgatás meretet vagy annak jobba, hatekonyobba tetelet probaljak javitani.
Tudnunk kell hogy Weber traditionalis burokratikus rendzesere nem egy hatekonytalan rendszer. Weber az egesz rendzseret a hatekonysagra allitotta. Szoval semmi uj nincs a hatekonysag iranti torekvesben. Ami igazan uj a reform akaratban a politikai és ideologiai contextus. Az uj közigazgatási reform alapjai, elso ranezesre, antiburokratak. Hood szerint[2] (1996) a közigazgatási management a jovoben sokkal szetszortabb lesz, espedig ket szempontbol:
az egyseges kritika hattereben ami a közigazgatást illeti, a reformok sokasaga bujik;
különböző valtozatok leteznek a reformrol kezdve az egyik szelen, a piaci reforrm és a masik szelen, az allami reform-al vegezven, mivel hogy a reform nem csak a minimal allam letrehozzasarol szol.
Ket tipusu “tamadast” tudunk meghatarozni a közigazgatással szemben:
az egyik amelyik jobbrol jon, és a piac gazdasagra torekedik (szerintuk az allamigazgatást helyetesiteni lehetne a piacgazdasaggal és a konkurenciaval
a masik balrol, amelyik az allamigazgatást hatalom novekedeset kivanja és a kompeticiot.
Mind a ket tamadasnak megvannak a sajat reform naploi. Az uj közigazgatási management a masodikokkal tart és egy olyan strategia amelyik megmenti az allamigazgatást és ujraformalja, ujrafeltalalja. Ez egy management megoldas egy politikai problemara. Hogy beszelhessunk a közigazgatási szektor reformjarol a reform politikat kell megerteni. A politika viszont 3 csoport szereplot tartalamz:
politikai vezetők
magas koztisztviselok centralis szinten;
operacios managerek.
Romania szempontjabol ket dolgot tudunk meghatarozni[3]:
vagy magunka tesszuk azt az elméletet miszerint Romania egy olyan burokratikus model amelyik egyedi, és egy olyan model sem letezik amelyik nekunk paszolna, ugy hogy azonkívül hogy feluletesen probalunk itt-ott valtoztatni rajta o megmarad;
vagy megertjuk azt az elvarast amelyik lathato és az allampolgartol jon, elvaras amely minden demokraciaban megjelenik.
Ha a manager-reformokrol beszelunk tobb tipusra utalhatunk:
a közigazgatási szektor nagysagat probaljuk csokkenteni;
descentralizalni probalunk;
dekoncentralst probalunk vegezni a vezetésen belül;
piac tipusu mekanizmusokat probalunk telepiteni;
uj szerepkort adunk az allam apparatusainak;
probaljuk megvalositani és megepiteni a politikai folyamatok managementjet; a teljesitmenjek managementjet, a gazdasagi eroforrasok managementjet; a human eroforras managementjet; a tehnologia és informacio managementjet, stb.
az allampolgar – koztisztviselo viszonyok javitasa.
Ezek tehnikak amit alkalmazhatunk, de semmit nem ernek ha nem ertjuk hogy miert van szukseg a reform logikara, és hogy merre iranyul a reform. Ezenkívül szukseges egy politikai akarat amely lathato, coerens a közigazgatási reform fele.